Project Description

Kunsten at gøre et hvidevarebrand
til nordisk mester i brød

Hvidevareproducenten Gorenje er kendt for sine fritstående ovne, men ikke alle er klar over, at deres indbyggede ovne er nogle af verdens bedste. Vi fik derfor til opgave at skabe en brandingkampagne til Norden og Litauen for at øge Gorenjes markedsandel af disse ovne. Men hvordan skaber man interesse for et lavinvolveringsprodukt som en ovn?

Via omfattende produktstudier fandt vi ud af, at ovnene har nogle ekstraordinært gode bageegenskaber, der skyldes deres unikke form og varmefordelingsevne, som får dem til at virke som traditionelle stenovne. En grundig markedsanalyse gav os desuden en specifik målgruppe, som deler en interesse for mad og bagning.

Resultatet blev konceptet “Bedst til brød”, en engagerende content-kampagne med fokus på brødbagningens ædle kunst. Kampagnen blev udrullet på forskellige platforme, herunder magasiner, online-bannere, sociale medier, diverse blogge og YouTube, som alle ledte til en kampagneside, der udelukkende handlede om brødbagning og brødkultur.

Vi producerede endvidere en brandingfilm, som lod alle vide, at kvalitetstid i familien er lig med brødbagning, og at brødbagning naturligvis er lig med ovne fra Gorenje. Filmen introducerede samtidig konkurrencen “Bake my day”, hvor følgerne på Gorenjes sociale kanaler blev opfordret til at udpege ikke alene deres bedste bagekollega, men også den bedste bagearbejdsplads i Norden – alt sammen for at generere interessant indhold og opbygge et stærkt fællesskab af brødentusiaster i Norden.

Reaktionen på kampagnen var overvældende og kulminerede i mere end 24.000 følgere på Facebook og en organisk rækkevidde på mere end 898.000 nuværende og potentielle kunder i 5 lande. Men det vigtigste var, at kampagnen affødte en købsintention, som ligger 14 % højere end gennemsnittet i hvidevarebranchen. Trafikken til Gorenjes hjemmeside steg desuden med flere hundrede procent i alle lande, mens brandingfilmen blev set af mere end 1.187.000 mennesker på tværs af de digitale kanaler.

Så nu er Gorenje – og den nordiske befolkning – i sandhed blevet “Bedst til brød”!

Vil du høre mere om casen, eller har du en konkret udfordring, så kontakt gerne Rasmus Damkjær på 28 91 74 41 eller rd@ps-com.dk

rasmus

KONTAKT
Rasmus Berthu Damkjær
mobile  +45 28 91 74 41

Se flere cases