Project Description

National crime-kampagne
med tabloide toner

Vores nye kampagne for Miljøministeriet benytter virkemidler fra tabloidpressen og crime-genren og rykker ved grænserne for offentlige kampagner.

Kampagnen skrot-uvidenheden.nu handler om de menneskelige og miljømæssige konsekvenser af forkert bilskrotning. Baggrunden er en ny rapport, som Deloitte har udarbejdet for Miljøstyrelsen, hvor det konkluderes, at op mod hver fjerde bil ender hos en ikkegodkendt autoophugger.

For at understrege sagens alvor er kampagnen holdt i en dunkel stil, som mange kender fra amerikanske crime-serier. For yderligere at iscenesætte den uigennemskuelighed, som præger skrotbranchen, benytter kampagnen sig af nogle virkemidler, man ellers bedst kender fra tabloidpressen, hvor overskrifter i jagten på klik bevidst vinkles med så meget kant, at sagens egentlige emne træder i baggrunden.
Dette metaelement er særlig tydeligt på kampagnens outdoor-plakater, hvor sensationsprægede avisoverskrifter fanger folk og forleder dem til at tro, at det handler om alvorlige forbrydelser som mord og menneskehandel. Ser man bedre efter, dukker noget op bag overskrifterne, og man opdager, at det i virkeligheden handler om uforsvarlig skrotning af biler.

Iscenesat uigennemskuelighed
Særlig tydelig er uigennemskueligheden i den crime-film, som står centralt i kampagnen. Her ser vi to drenge lege nede ved en sø. De smider en sten i vandet, og en bil kommer til syne. Er der tale om et mord? Efterforskeren ankommer til gerningsstedet, og vi følger ham videre gennem bildissektionen, til han står foran hoveddøren til “gerningsmandens” dør, ringer på og konfronterer manden med fundet af hans bil, som uden hans vidende har været en del af en forbrydelse.

Her, som i resten af kampagnen, iscenesættes det problematiske forhold mellem overflade og baggrund, mellem viden og uvished. Hvad der synes tilforladeligt på overfladen, viser sig nemlig ofte at dække over en mindre pæn virkelighed. Miljøministeriet er derfor heller ikke ude på at kriminalisere manden i filmen, som i god tro har skrottet sin bil dér, hvor han fik mest for den, og derved repræsenterer den almindelige bilejer i Danmark. Pointen er netop, at man som bilejer ikke kan se, om en given skrothandler har “lig i lasten”.
Kampagnen opfordrer derfor til, at man skrotter sin uvidenhed ved at gå ind på skrot-uvidenheden.nu og finde nærmeste miljøcertificerede autoophugger, da det ellers kan have store konsekvenser for mennesker og miljø. Hjemmeside-adressen er samtidig kampagnens titel og payoff og refererer til den pligt, man som bilejer har til at sætte sig ind i sagerne, da man ellers hurtigt og uforvarende kan blive en del af en forbrydelse.

Og hvem ønsker ikke at skrotte sin uvidenhed og samtidig gøre noget godt for miljøet?

Vil du høre mere om casen, eller hvordan du kan anvende film til at formidle budskaber, ydelser eller andet, så kontakt Mikkel Lange på 22 17 61 21

Se flere cases